Alko-testiranje u novim vozilima prije vožnje nedostižno za BiH?

     

Bilo bi odlično da BiH slijedi pravila EU, gdje će od 2022. godine u svim novim vozilima koja se prodaju biti ugrađena utičnica za “Alcolock” kako bi se vozači prije vožnje alko-testirali, ali su male šanse da će ovakva praksa u skorije vrijeme zaživjeti i kod nas, smatraju naši stručnjaci.

Već postoje najave da će doći do promjene u evropskim nacionalnim zakonodavstvima, što znači da bi recidivisti, koji su kažnjavani jer su vozili pijani, bili obavezivani da pri sjedanju za volan koriste “Alcolock”, što znači da, ustanovi li se da imaju nedopuštenu količinu alkohola, neće moći da upale automobil.

Ideja je dobra, ističu naši stručnjaci, te napominju da kod nas nisu rijetki slučajevi da uvijek isti vozači voze pijani. Međutim, na pitanje hoćemo li i mi uskoro početi primjenjivati najavljena evropska pravila, nisu optimistični.

“Takva praksa već je prisutna u određenom broju zemalja EU, kao jedna od mjera za vozače ‘ponavljače’, odnosno one koji su već bili uhvaćeni da voze pod dejstvom alkohola. Takvim vozačima izriče se mjera da o svom trošku ugrade ovaj uređaj i za to moraju donijeti dokaz kako bi im bila vraćena vozačka dozvola. Ta ‘Alcolock’ brava sprečava vozača da pokrene auto dok ne provjeri ima li alkohola u organizmu. Ako ima alkohola, motor se neće pokrenuti”, kaže za “Nezavisne” Milija Radović, direktor Agencije za bezbjednost saobraćaja RS.

Elida Suljagić, sudski vještak i inženjer saobraćaja iz Sarajeva, smatra da sva pozitivna evropska rješenja, koja povećavaju bezbjednost na putevima, treba primjenjivati i kod nas.

“Naravno da podržavam sve što vodi ka boljem i od čega se očekuje da bi smanjilo broj žrtava u saobraćajnim nezgodama”, ističe Suljagićeva za “Nezavisne”, koja dodaje da na našem prostoru imamo i značajan broj ljudi koji u kombinaciji s alkoholom konzumiraju i narkotike.

Da li će i u bh. zakonodavstvo biti uvedena pravila slična ovima koja su najavljena za EU je pitanje koje smo poslali Ministarstvu komunikacija i transporta BiH, ali odgovor do zaključenja ovog broja “Nezavisnih” nismo dobili.

Agencije javljaju da su članice EU napokon dogovorile sve promjene koje se tiču novih automobila, odnosno bezbjednosne opreme u njima. Između ostalog, dizajnerski će svi novi automobili morati ponuditi takav oblik prednjeg dijela vozila koji će pri sudaru smanjivati mogućnost povreda glave pješaka i biciklista.

Neke države već imaju odredbu u zakonodavstvu koja se odnosi na “Alcolock”. Što se crne kutije tiče, ona će, kako je predviđeno, snimati telemetrijske podatke  prije, tokom i nakon saobraćajne nezgode.

Evropska komisija počela je prošle godine definisati prijedloge za poboljšanje bezbjednosti saobraćaja, a sada je sve definisano. Vjeruje se da će zahvaljujući ovim mjerama do 2038. biti izbjegnuto 25.000 smrtnih slučajeva u saobraćaju, ali i 140.000 teških povreda. Stručna tijela Evropske unije procjenjuju da je za 90 odsto nesreća odgovoran ljudski faktor.

Podsjetimo, policijske kontrole, koje su u proteklom periodu rađene kod nas, pokazuju da brojni vozači pijani sjedaju za volan. Za četiri dana, nedavno, pripadnici MUP-a RS su evidentirali 766 pijanih vozača.