Galerija “Pendžer” ugostila brojne umjetnike “Alarm na minut do 12 za kulturu”

TV SLON UZIVO RADI OSLON UZIVO

„Vestalska čistota za Gospođu Poeziju” naziv je cjelodnevnog umjetničkog performansa održanog posljednjeg dana vikenda u Galeriji „Pendžer” sa simboličnim početkom „minut do 12”.

Performans potpisuju autori Branislav Lukić Luka i Denis Dugonjić a organizatori performansa su Grupa Lucido i UG ToPeeR iz Doboja. Cilj je pokazati da su sloboda u kreaciji i izražavanju temeljni postulati umjetnosti te da se vaninstitucionalnim djelovanjem pokušava smanjiti upliv politikanstva u najljepši temelj društva.

„Vestalska čistota za Gospođu Poeziju” započela je izložbom slika lukavačkog fotografa, grafičara i dizajnera, Denisa Dugonjića „Segmenti nestajanja” a koja je nastavak ciklusa „Nestajanje” započetog 2014. godine. Obrazovanjem na Fakultetu lijepih umjetnosti pri NUBL-u Dugonjić je izašao van okvira forme, stremeći ka suštini u domeni umjetnosti.

„Uz činjenicu da je minut do 12 već podne, nemojte mi zamjeriti što ću današnjim posjetiocima poželjeti – dobro jutro. Ne zato što sam nedavno ustao iz kreveta već iz razloga što interesovanje za ovakav naučno-kulturno-umjetnički projekat doživljavam kao početak ‘jednog novog dana’ koji će se nastaviti i u budućnosti kroz razne medije. Projekat ‘Nestajanje’ traje već niz godina. Kolega Luka ga je započeo svojim slikarskim opusom 2014. godine da bih mu se nešto kasnije pridružio i pomogao svojim skromnim doprinosom kroz fotografiju i video. Ovaj projekat se širi i dobija svoj ozbiljan akcent kroz studij na Fakultetu lijepih umjetnosti na Nezavisnom univerzitetu Banja Luka i uz naučni pristup uz mentorstvo profesorice Jelene Rubil. ‘Nestajanje’ putem različitih medija istražuje stalnu promjenu prirode kroz materijalno, osjetilno, intelektualno, duhovno, kulturno i na kraju i spoznajno iskustvo. Na današnjoj izložbi grafika i fotografija prikazani su portreti osoba koji su direktno ili indirektno vezani za sam projekat a uz portrete prikazani su i pejzaži obale Buškog jezera na kojoj je boja neba dobila crvenu boju djelovanjem sunčevih zraka koji se probijaju kroz dim nastao od obližnjeg razarajućeg požara.” – kazao je autor.

Izložbu „Segmenti nestajanja” Denisa Dugonjića, predstavio je voditelj Galerije Pendžer, multimedijalni umjetnik Branislav Lukić Luka.

Centralni dio performansa pripao je poznatom književniku Emiru Sokoloviću, autoru 14 samostalnih izdanja, dobitniku preko 50 značajnih nagrada iz oblasti književnosti u Italiji, te osnivaču festivala „Pero Živodraga Živkovića” u Zenici i kluba „Plava paleta” koji okuplja umjetnike iz cijelog svijeta.

Dvojezična zbirka poezije „Skelari”, za koju recenziju potpisuju talijanski stvaraoci Franco Di Carlo i Enzo Stazio, svjetlost dana ugledala je pod kapom izdavačke kuće „Planjaks” te otkriva pjesnikovu izražajnu poziciju i situaciju u kojoj njegova poetika ne živi niti djeluje marginalizirano ili izolirano od Sudbine već preuzima aktivnu funkciju u njenim blagodetima, sa suštinom koja je uvijek „tamo negdje drugdje”.

O knjizi „Skelari”, radu i djelima Emira Sokolovića govorili su Nihad Mešić River, poznati tuzlanski pjesnik, te promotor i moderator, lukavačka književnica, Minela Moranjkić Ćosić.

Sokolović je poznat po svojim kritičkim, argumentovanim stavovima prema društvu i položaju književnosti u njoj a na pitanje kako je moguće da na ovim prostorima postoji i djeluje čovjek koji osnuje festival bez ikakve finansijske pomoći države, gdje publika plaća ulaznicu a političari ne mogu „prisustvovati ni da plate” autor daje zanimljiv odgovor:

„Na žalost ne bih se složio, u načelu, sa postavljenim pitanjem. Čim je neko rođen mora negdje i da živi. Ovu državu nisam birao; nametnuta mi je. Niti bi ju, kao ovakvu, ikada i prihvatio da sam imao izbora. A kući su me učili jednom, za ove prostore stranom, pojmu a to je dostojanstvo. Prvi princip je nikada ne pružiti ruku već živjeti i stvarati shodno svojim mogućnostima. A „ti” što ne mogu ni da plate pa da uđu trebaju to riješiti sa samim sobom. Na ovim geografijama i dolaskom demokratije humanoidi se dijele na ljude i političare.”

Za kraj performansa pomno birana publika iz Tuzle, Lukavca, Zenice, Doboja, Banja Luke i Sarajeva, među kojima su eminentni stručnjaci iz oblasti književnosti, likovne umjetnosti, prava, medicinskih i tehničkih nauka, učestvovala je u interaktivnoj fotografskoj radionici „Portreti umjetnika” međunarodno priznatih majstora fotografije Samira Zahirovića i Ahmeta Hukića iz Tuzle.

Podsjećamo, prvi performans „Ide maca oko tebe” održan je prije dva mjeseca u Galeriji Pendžer sa istom satnicom i simbolikom izmicanja stolica sposobnim za podobne u kulturi, te su i ovoga puta umjetnici skrenuli pažnju na problem „genocida nad kulturom” i „vladarima sitnog zuba”, vraćanjem čistih bijelih stolica koje su, samo za tren, pokazale da autorima ne treba država ali da državi trebaju autori, na zaposjednuta mjesta unutar institucija koje postaju svrha same sebi.