Javne nabavke: Kontrolni organi “daju primjer” kako do favorizovanog automobila

Javne nabavke: Kontrolni organi “daju primjer” kako do favorizovanog automobila

Objavio: -

Fond za otvoreno društvo, Razvojna agencija EDA, Transparency International, Centar za istraživačko novinarstvo i Udruženje građana Tender uradili su monitoring javnih nabavki u BiH.

Obuhvatili su 3.580 javnih nabavki u vrijednosti 1,6 milijardi maraka.

Mervan Miraščija, programski koordinator Fonda otvoreno društvo kazao je kako su uočili da postojeći Zakon o javnim nabavkama neadekvatno normira ovu veoma bitnu i koruptivnu oblast.

“Posebno je to vidljivo sa stanovišta zaštite javnih interesa koji niko ne štiti u postupcima javnih nabavki”, kazao je on.

“Crtanje” po mjeri i volji

Provedeni monitoring ukazao je i da nema značajnih promjena u vezi sa ponašanjem ugovornih organa prilikom nabavke motornih vozila.

Aleksandar Draganić, istraživač u Razvojnoj agenciji EDA Banja Luka kazao je kako je pravilo da ugovorni organ u preko 90% slučajeva nabavlja preferirano motorno vozilo koje “crta” putem tenderske dokumentacije (dužina, širina, prtljažnik, međuosovinski razmak, itd.)

Javno preduzeće “Putevi Republike Srpske” posao nabavke 20 službenih vozila, sa procjenjenom vrijedošću od 581.196 KM (bez PDV). Nabavka je bila podijeljena u 5 lotova.

“Nabavka je sporna zbog toga što su Putevi Republike Srpske u tenderskoj dokumentaciji za određene automobile naveli upravo karakteristike Škodinih vozila. Dimenzije i druge karakteristike nekih od traženih automobila koje su nevedene u tenderskoj dokumentaciji su identične opisima iz Škodinog prodajnog kataloga”, objašnjava Draganić.

Stoga se, dodaje, može reći da je samom nabavkom narušen princip nediskriminacije i jednakog tretmana definisanjem “diskriminirajućih” uslova u vezi tehničke specifikacije predmeta JN (Član 54 ZJN).

Nakon provedenog postupka Javno preduzeće je sa firmom Autokomerc VS zaključilo četiri ugovora za četiri lota. Jedan ugovor je dobila firma Auto Plus. Za svaki lot je pristigla samo jedna ponuda.  Ugovorena vrijednost ove nabavke je 580.162 KM (?!).

Osim njih, varali su i kontroli organi. Tako je Uredu za reviziju institucija BiH, odnosno državnim revizorima za nabavku vozila bio presudan motor od 250 konjskih snaga.

Iako su tehničke specifikacije vozila postavljene dosta široko, naslućuje se favorizovanje određenog proizvođača. Naime, kada se uzmu specifikacije motora, dimenzije automobila, te određene specifične karakteristike, vidljivo je da ugovorni organ preferira nabavku automobila Volkswagen Passat 2.0 Bi-TDI SCR 4MO DSG Highline za LOT 1 te Passat 2.0 TDI SCR 4MO DSG Comfortline ili Superb Ambition 2.0 TDI 4×4 140kW DG7 za LOT 2.

“Ovdje je presudan bio motor i pitam se šta taj revizor hoće sa 250 konja. I sa tim karakteristikama i dimenzijama odgovara samo Passat. U drugom slučaju je borba između Passata i Škoda Superb, ali je u svakom slučaju ista grupacija”, ističe Draganić.

Kartelizovano tržište

Interesantan je i primjer nabavke 17 minibuseva za gradski prevoz putnika u Sarajevu koje je raspisalo javno preduzeće Gras koje isporuku očekuje za samo 60 dana iako su neki potencijalni ponuđači istakli da se za ovako namjenske nabavke vozila ne može očekivati isporuka u trajanju od minimalno 90 dana.

Nastavlja sa primjerom nabavke motornih vozila Granične policije gdje su tehničke specifikacije vozila postavljene dosta široko, ali se ipak naslućuje favorizovanje određenog proizvođača.

“To potvrđuje i činjenica da je tenderska dokumentacija istovjetna tenderskim dokumentacijama iz 2016. i 2017. godine, kada su poslove dobili koncesionari Volkswagena”, objašnjava on.

Neregularnosti su utvrđene i kod Hrvatskih pošta d.o.o. Mostar u nabavci usluge iznajmljivanja 14 novih vozila za automobilsku dostavu putem otvorenog postupka u vrijednosti od 336.000 KM.

“Ova ‘atipična’ nabavka je svakako nešto novo – najam automobila. Iako su tehničke specifikacije vozila postavljene dosta široko, ipak se naslućuje favorizovanje određenog tipa automobila (Toyota Aygo). Interesantna je i činjenica da se za predviđeni iznos kada je u pitanju procjena ove javne nabavke može kupiti čak 20 novih automobila sa navedenim karakteristikama”, navodi.

I Opština Gacko je nabavljala putnički automobil, procjenjene vrijednosti 54.500 KM bez PDV-a za koju je izdvojila više novca nego što je to prije predvidjela planom javnih nabavki.

S obzirom na izbor postupka, ovom nabavkom prekršen je Zakon o javnim nabavkama jer je Ugovorni organ koristio konkurentski zahtjev za nabavku čija je procijenjena vrijednost viša od 50.000 KM bez PDV-a.

Nabavka je poništena nakon urgencija od strane AJN po prijavi TI BiH, o čemu je obaviješten i tada jedini ponuđač – firma Auto servis NV.

Naknadno je pokrenut novi, otvoreni postupak gdje je dostavljena samo jedna ponuda te je ugovor dodijeljen firmi Auto servis NV iz Banja Luke (54.400 KM).

Ono što je tim monitora ocijenio kao zabrinjavajućim je neadekvatna reakcije ponuđača/koncesionara drugih proizvođača na tendersku dokumentaciju.

Tržište je kartelizovano, postoji odsustvo konkurencije, a prisustvo straha i empatije”, naglasio je Draganić.

Dodaje da je javnost senzibilizirana samo kad se nabavljaju motorna vozila za politički značajne osobe i sa vrijednošću preko 100.000 KM, ali i da postoje i jako značajne nabavke koje “promaknu” javnom uvidu.

(RTV Slon/Akta)