Koridor 5C u zastoju: Nijedna nova dionica nije otvorena

Ova godina trebala je označiti snažan investicijski zamah u izgradnji Koridora 5C kroz Federaciju Bosne i Hercegovine – s otvaranjem novih gradilišta, potpisivanjem ugovora i puštanjem u promet završenih dionica. Međutim, iako je već više od pola godine iza nas, nijedno novo gradilište nije otvoreno, nijedna nova dionica nije završena, niti je puštena u promet, izvještava BiznisInfo.ba.

Neizvjesnost na dionici Ozimica – Poprikuše

Posebno je zabrinjavajući zastoj na sjevernom dijelu Koridora, tačnije na dionici Ozimica – Poprikuše između Žepča i Maglaja, dugoj 12,8 kilometara. Riječ je o jedinoj dionici u ovom dijelu koridora koja još uvijek nije u izgradnji. Iako je planirano da se radovi otvore u prvoj polovini godine, to se nije dogodilo, niti se očekuje skoro pokretanje.

Glavni razlog je što je tender za izbor nadzornog organa nad radovima dva puta oboren – posljednji put u maju ove godine. Situacija je, prema dostupnim informacijama, dodatno zakomplikovana, a novi koraci i konkretni ishodi još se ne naziru.

Zastoji i u Hercegovini

Osim pomenute dionice, radovi su trebali započeti i na tri ključne dionice kroz Hercegovinu – Tunel Prenj (12,4 km), Mostar sjever – Mostar jug (14,2 km) i Mostar jug – Tunel Kvanj (9,2 km). Međutim, ugovori za ove projekte još uvijek nisu potpisani, uprkos višestrukim najavama i tvrdnjama da su procedure pri samom kraju.

Rokovi su do sada nekoliko puta pomjereni. Krajem prošle godine najavljivalo se da će sve biti spremno za početak radova početkom 2025. godine, ali do danas ni jedan od ta tri projekta nije pokrenut.

Dionice koje su trebale biti puštene – još uvijek nisu

Početkom juna istekao je rok za završetak radova na dionici Putnikovo Brdo – Medakovo kod Tešnja (8,5 km), koju izvodi kompanija Euro-Asfalt. Iako se tvrdilo da će dionica biti puštena u promet tokom ove godine, BiznisInfo.ba je početkom jula obišao teren i utvrdio da radovi nisu ni blizu završetka.

Slično je i s dionicom Stara stanica – Golubinja (10 km) sjeverno od Zenice. Iako su iz „Autocesta FBiH“ tvrdili da će ona biti završena i puštena ove godine, radovi su još u toku.

Još jedna dionica o kojoj se govori jeste Buna – Počitelj (7,2 km), koja je tehnički završena već godinama. Ipak, zbog toga što dionica završava „pod brdom“ i ne vodi dalje, nije puštena u promet. Njena upotreba ima smisla tek nakon što se završi povezivanje s petljom Mostar jug – što se, prema trenutnom stanju, neće desiti uskoro.

Zastoju doprinosi i brza cesta Lašva – Nević Polje

Prva dionica (lot 5) brze ceste Lašva – Nević Polje, između Viteza i Travnika, također nije završena. Iako su najave sugerisale skoro puštanje u promet, „Autoceste FBiH“ su tek nedavno donijele odluku o dodatnom izdvajanju 5,8 miliona KM za kompaniju Hering iz Širokog Brijega, kako bi se izveli dodatni radovi.

I kada ova dionica bude završena, neće odmah biti puštena u promet. Naime, njen nastavak – dionica broj 4 kroz poslovnu zonu Vitez, tačnije sekcija 2 dužine 560 metara, uključujući izgradnju kružnog toka na magistralnoj cesti M5 – još uvijek nije ni počeo.

Rast cijena usporava radove

Pored kašnjenja i neizvršenih planova, dodatni problem predstavlja i rast troškova. Cijene izgradnje dionica koje su već ugovorene drastično rastu. Tako je početkom jula Vijeće ministara BiH prihvatilo amandman koji se odnosi na dionicu Medakovo – Poprikuše.

Novi dokument predviđa povećanje troškova s prvobitnih 391 milion eura na čak 722 miliona eura. Osim toga, produžen je i rok za realizaciju projekta – sa kraja 2025. godine pomjeren je na kraj 2027. godine.

I druge dionice bilježe porast troškova, zbog čega se morao voditi dodatni pregovarački proces s kreditorima. Inflacija, rast cijena materijala i promjene na tržištu rada dodatno usporavaju dinamiku realizacije.

Iako je 2025. trebala biti godina preokreta u izgradnji Koridora 5C i ključnih brzih cesta, do sada su vidljive tek kašnjenja, neispunjena obećanja i rast troškova. Projekti od strateške važnosti za povezivanje Bosne i Hercegovine sa regionom i Evropom i dalje stoje, a građani ostaju bez dugo najavljivanih rezultata.

pročitajte i ovo