Booking tužbu zbog napuhavanja cijena pokrenula udruženja potrošača

Booking tužba zbog napuhavanja cijena kao najočitiji primjer kršenja prava potrošača, globalno, sve detalje donosimo u tekstu.

Booking tužbu zbog napuhavanja cijena pokrenuli su holandski potrošači koji tvrde da je ova globalna platforma godinama održavala umjetno visoke cijene smještaja. Kolektivna tužba već je privukla pažnju pravnih i potrošačkih udruženja u cijeloj Evropi, a mogla bi otvoriti vrata i drugim zemljama da se pridruže. Prema izvještaju agencije Reuters, udruženja optužuju Booking.com za poslovnu praksu koja je korisnicima godinama onemogućavala povoljniju kupovinu.

Hoteli nisu smjeli ponuditi niže cijene

Tužbu su zvanično podnijeli Consumentenbond, jedno od najpoznatijih potrošačkih udruženja u Holandiji, i Consumer Competition Claims Foundation (CCC), fondacija koja se bavi kolektivnim pravnim zahtjevima. Navode da je Booking.com koristio ugovorne odredbe kojima je hotelima i apartmanima zabranjivao da smještajnu jedinicu ponude po nižoj cijeni na drugim platformama ili čak na vlastitim web stranicama.

Time su, prema navodima tužitelja, potrošači lišeni prava da pronađu najpovoljniju opciju, a tržišno takmičenje je bilo narušeno. Ovakva praksa, poznata pod nazivom „cjenovni paritet“, omogućila je Bookingu da zadrži dominaciju u sektoru online rezervacija, uz direktan finansijski teret za krajnje korisnike.

Stotine miliona eura štete za korisnike

Prema preliminarnim procjenama, korisnici koji su preko Bookinga rezervisali smještaj u protekloj deceniji mogli su platiti i do 20 posto više nego što bi platili u fer tržišnim uslovima. Ukupan iznos štete za korisnike u Holandiji procjenjuje se na nekoliko stotina miliona eura, a tužitelji vjeruju da bi se ovaj iznos mogao još povećati ako se tužbi pridruže i potrošači iz drugih država članica EU.

Udruženja potrošača ističu da je cilj tužbe ne samo naknada štete, nego i uspostavljanje principa fer poslovanja na tržištu digitalnih platformi. Tvrde da je Booking koristio svoj dominantan položaj kako bi ograničavao konkurenciju i obmanjivao korisnike.

Manipulativne prakse i lažni popusti

Kako navodi portal NL Times, Booking je optužen i za korištenje tzv. “dark patterns” prilikom oglašavanja i rezervacija.

Osim cjenovnog pariteta, u tužbi se Booking.com optužuje i za korištenje tzv. „dark patterns“ – manipulativnih elemenata u korisničkom interfejsu kojima se utiče na odluke kupaca. Tu se ubrajaju lažni popusti, skriveni dodatni troškovi i poruke koje stvaraju osjećaj hitnosti, poput “još samo jedna soba dostupna” ili “neko upravo gleda ovaj smještaj”.

Iako mnoge platforme koriste slične metode za povećanje konverzije, tužitelji tvrde da su kod Bookinga takve prakse bile sistematski prisutne i da su imale za cilj povećanje profita, bez obzira na transparentnost i pravo korisnika da donesu informisanu odluku.

Booking tvrdi da je uklonio sporne prakse

Iz Booking.com su poručili da su ugovorne odredbe koje se odnose na cjenovni paritet ukinute još ranije, te da platforma danas nudi potpunu transparentnost u prikazu cijena i uslova rezervacije. Kompanija navodi da sarađuje s regulatornim tijelima i da kontinuirano unapređuje svoje poslovanje kako bi korisnicima pružila što bolju uslugu.

Međutim, udruženja potrošača smatraju da to ne umanjuje štetu koja je već počinjena i insistiraju na pravnoj odgovornosti i naknadi za sve pogođene korisnike.

Ko sve može učestvovati u tužbi?

Korisnici koji su koristili Booking.com za rezervaciju smještaja u periodu od 1. januara 2013. godine pa nadalje mogu se besplatno prijaviti za učešće u tužbi. Prijava se vrši putem web stranice CCC fondacije, a u slučaju uspjeha, korisnicima bi se mogla isplatiti određena nadoknada. Fondacija zadržava pravo na proviziju u visini do 25 posto, što je standardna praksa kod kolektivnih tužbi.

Svi koji žele da se priključe tužbi mogu to učiniti putem stranice udruženja Consumentenbond, gdje su objavljeni svi detalji i kriteriji.

Prijava za učešće u kolektivnoj tužbi moguća je putem zvanične stranice fondacije CCC, bez troškova unaprijed.

Prijava je jednostavna, a dovoljan je dokaz da je korisnik u tom periodu rezervisao smještaj putem Bookinga, bilo putem potvrde rezervacije, računa, ili evidencije u korisničkom nalogu.

Potrošačka prava u digitalnom dobu

Booking tužba zbog napuhavanja cijena otvara važno pitanje položaja potrošača u digitalnom okruženju. Sve više korisnika oslanja se na velike platforme pri planiranju putovanja, a konkurencija u tom sektoru često se svodi na marketinške taktike, dok su stvarne cijene često jednake ili više nego na direktnim kanalima.

Zbog toga iz udruženja pozivaju i regulatorne institucije da strožije prate kako digitalne platforme posluju i da osiguraju da potrošači imaju realnu mogućnost izbora, uz pristup transparentnim i poštenim informacijama.

Više o zaštiti prava potrošača u internet trgovini saznajte u našem podcastu “Sigurna zona”

Možda će vas zanimati i ovo: 

Liste lijekova u FBiH nisu mijenjane šest godina, pacijenti uskraćeni za savremene terapije

Radnici u FBiH i dalje mogu dobiti pomoć od 450 KM, ali konačna odluka tek slijedi

pročitajte i ovo