Prema zvaničnim podacima nadležnih kantonalnih, entitetskih i državnih institucija, na putevima u Bosni i Hercegovini tokom 2024. godine zabilježeno je ukupno 35.854 saobraćajnih nesreća, u kojima je poginulo 222 osoba, a više od 11.000 ljudi je povrijeđeno.
Među glavnim uzrocima velikog broja nesreća sa smrtnim ishodom navode se: rašireno kršenje saobraćajnih propisa, nizak nivo saobraćajne kulture i svijesti, te stalni rast broja vozila i učesnika u saobraćaju. Neprilagođena brzina, posebno u lošim vremenskim uslovima i stanju puta, i dalje je najčešći uzrok nesreća.
Kako bi se unaprijedila bezbjednost na putevima u BiH, Ekonomska komisija Ujedinjenih nacija za Evropu (UNECE) i Svjetska zdravstvena organizacija (SZO) organizovale su niz radionica o primjeni metodologije multidisciplinarnih istraga saobraćajnih nesreća (MDCI).
Prema riječima specijalnog predstavnika SZO u BiH Erwina Cooremana, ova vrsta istrage je savremeni alat koji omogućava dublje razumijevanje uzroka saobraćajnih nesreća sa smrtnim ishodom. Za razliku od klasičnih istraga koje se fokusiraju samo na greške vozača ili tehničke kvarove, MDCI uključuje tim stručnjaka iz oblasti saobraćajnog inženjeringa, policije, medicine, vozila i prava, koji zajednički analiziraju sve aspekte nesreće.
Istrage obuhvataju ponašanje učesnika, tehničko stanje vozila, karakteristike puta, vremenske uslove i druge faktore, kako bi se u potpunosti razumio tok događaja i spriječilo ponavljanje sličnih nesreća u budućnosti.
– Cilj MDCI pristupa nije traženje krivca, već otkrivanje slabih tačaka sistema: od lošeg dizajna puta do neispravnih vozila ili neodgovornog ponašanja u saobraćaju – naglasio je Cooreman. Također je istakao da ovaj pristup počiva na konceptu “sigurnog sistema”, koji uzima u obzir ljudske greške, ali teži izgradnji sistema koji štiti građane i kada do tih grešaka dođe.
U BiH je primjena MDCI metodologije još u ranoj fazi, a radionice koje su nedavno održane imale su za cilj da približe ovaj pristup predstavnicima ključnih institucija u oblasti saobraćaja. Iako metodologija još nije pravno utemeljena, postoji snažna podrška resornih institucija, uključujući Ministarstvo komunikacija i transporta BiH.
Cooreman naglašava da BiH u MDCI vidi sljedeći logičan korak, nakon već postojećih revizija i inspekcija puteva. Međutim, ukazuje i na izazove zbog nedostatka zakonskog okvira, što dodatno otežava borbu protiv visokih stopa smrtnosti, koje su i dalje daleko iznad prosjeka Evropske unije.
– Nedavne pilot radionice predstavljaju važan napredak jer otvaraju prostor za buduće zakonske promjene i širu primjenu ovog pristupa. To je ključni korak ka većoj bezbjednosti na putevima u BiH i usklađivanju sa standardima EU – zaključio je Cooreman.