Generalni koordinator Konzorcijuma „Logistika Bosne i Hercegovine“ Velibor Peulić izjavio je da su predstavnici BiH pozvani na regionalni sastanak u Beogradu 10. septembra, na kojem će se raspravljati o uticaju Evropskog sistema ulaska/izlaska (EES) i Evropskog sistema putnih informacija i autorizacije (ETIAS) na zemlje Zapadnog Balkana. Na sastanku se očekuje prisustvo relevantnih transportnih asocijacija i ambasadora EU.
Peulić je naglasio da je Konzorcijum tokom proteklih 20 mjeseci više puta apelovao na domaće institucije da se aktivnije uključe u zaštitu interesa transportne industrije BiH. Iako postoje određeni signali iz Brisela, konkretno rješenje još nije postignuto.
Podsjetio je da su BiH i EU potpisnice Evropskog sporazuma o radu vozača i posada vozila (AETR) i Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju (SSP), koji definišu međusobno priznavanje pravila o vremenu vožnje i odmora, te zabranu diskriminacije u međunarodnom transportu. Naglasio je da su zahtjevi Konzorcijuma zakoniti i usklađeni s evropskim praksama, a među njima je i ukidanje diskriminacije kroz punu primjenu AETR i SSP sporazuma.
– Ako ne dođe do dogovora s EU, profesionalni vozači iz BiH moći će raditi svega šest mjeseci godišnje, dok će poslodavci morati isplaćivati punu platu za cijelu godinu. Takav model nije održiv – rekao je Peulić za Fenu, dodajući da bi troškovi transporta mogli porasti i do 30 posto, dok bi polovina kapaciteta mogla biti prebačena van BiH.
Posebno su pogođene kompanije koje rade u lancima snabdijevanja, gdje nije moguća rotacija vozača kao kod prevoza putnika. Uz to, vozači iz BiH, iako legalno zaposleni i uredno plaćaju poreze i doprinose, sve češće se suočavaju s hapšenjima u zemljama EU.
– Vozač nije migrant ni azilant, on je radnik koji obavlja svoj posao u okviru međunarodnih sporazuma. Ne tražimo privilegije, već ravnopravan tretman i poštivanje postojećih dogovora – poručio je Peulić, pozivajući domaće institucije na diplomatsku ofanzivu.
Konzorcijum „Logistika BiH“ najavio je početak protesta od 1. septembra, pod sloganom „Do ispunjenja zahtjeva“. Protesti će se, prema najavama, voditi po uzoru na francuski model, ali prilagođen bh. uslovima.
Privrednici upozoravaju da, iako EES i ETIAS donose prednosti u pogledu sigurnosti i digitalizacije, mogu izazvati ozbiljne poremećaje u sektoru transporta.
U Vanjskotrgovinskoj komori BiH smatraju da je pri implementaciji EES i ETIAS sistema nužno pronaći posebno rješenje za Zapadni Balkan. Članovi Komore su na sastanku u Briselu prije dva mjeseca predložili da se region isključi iz ovih sistema ili da se pronađu pojednostavljene administrativne procedure kako bi se olakšao prekogranični transport i integracija s tržištem EU.
Predloženo je i da se boravak vozača u Šengenskoj zoni računa u satima, a ne u danima, što bi značilo 90 dana pomnoženih sa 24 časa (2.160 sati), čime bi se povećala fleksibilnost i olakšalo poslovanje transportnih kompanija.